Sistem Halal-HACCP

Main Article Content

Muhammad - Fajri

Abstract

ABSTRACT

Food is a basic human need that is very important for life. For the sake of human survival, food must be guaranteed in its quality, safety, and halal (lawful) for Muslims. Halal-HACCP system is an approach to analyze the potential hazards and haram (prohibited) substances during food processing which can interfere with health and violate religious (Islamic) law. This approach refers to the system of HACCP and HCCP. This study aims to integrate HCCP and HACCP in one system, which is called the Halal-HACCP system. The research method applied was a review of the principles of HACCP combined with HCCP analysis. This system is expected to assist food producers in producing food that is guaranteed in their safety and halal status. Besides, the food companies will also be able to improve the efficiency of time, manpower, and costs in managing guarantees in the quality, safety, and halal of their processed food.

 

Keywords: Halal, safety, HACCP, HCCP

 

ABSTRAK

Pangan adalah kebutuhan dasar manusia yang sangat penting bagi kehidupan. Demi kelangsungan hidup manusia, pangan harus dijamin mutunya, keamanannya dan halal bagi umat Islam. Sistem Halal-HACCP adalah pendekatan untuk menganalisis potensi bahaya dan bahan haram (terlarang) selama pengolahan pangan yang dapat mengganggu kesehatan dan melanggar hukum agama (Islam). Pendekatan ini mengacu pada sistem HACCP dan HCCP. Penelitian ini bertujuan untuk mengintegrasikan HCCP (Halal Critical Control Points) dan HACCP (Hazards Analysis Critical Control Points) dalam satu sistem, yang disebut sistem Halal-HACCP. Metode penelitian yang digunakan adalah tinjauan prinsip-prinsip HACCP dikombinasikan dengan analisis HCCP. Sistem ini diharapkan dapat membantu produsen makanan dalam memproduksi makanan yang dijamin dalam keamanan dan status halal mereka. Selain itu, perusahaan makanan juga akan dapat meningkatkan efisiensi waktu, tenaga dan biaya dalam mengelola jaminan dalam kualitas, keamanan dan kehalalan makanan olahan mereka.

 

Kata kunci: Halal, keamanan, HACCP, HCCP

Article Details

How to Cite
Fajri, M. .-. (2020). Sistem Halal-HACCP. JURNAL AGROINDUSTRI HALAL, 6(2), 154–163. https://doi.org/10.30997/jah.v6i2.3145
Section
Articles