Development Strategy For Palm Sugar (Arenga Pinnata)

Main Article Content

Yuyu Aidah
Ita Novita
Siti Masithoh

Abstract

This study aims to determine the characteristics of palm sugar farmers and artisans, identify the internal and external factors affecting palm sugar development, and propose alternative development strategies for palm sugar in Sukamulya Village, Cikembar District, Sukabumi Regency. The selection of this location was purposive, considering that Sukamulya Village is a palm sugar-producing village. The research was conducted in April-May 2023. The analytical methods used in this study included the Internal Factor Evaluation (IFE) matrix, External Factor Evaluation (EFE) matrix, Internal-External (IE) matrix, and SWOT matrix. Respondents were determined through a census, with a total of 20 respondents being palm sugar farmers and artisans in Sukamulya Village. The results of the IFE matrix assessment obtained a total score of 2.45, the EFE matrix obtained a total score of 2.58, and the IE matrix was in cell (V) (hold and maintain). Product development can be achieved through product diversification and innovation. From the assessment of the SWOT matrix analysis, 7 alternative marketing strategies were identified for palm sugar farmers and artisans in Sukamulya Village, Cikembar District, Sukabumi Regency.

Article Details

How to Cite
Aidah, Y., Novita, I., & Masithoh, S. (2024). Development Strategy For Palm Sugar (Arenga Pinnata). JURNAL AGRIBISAINS, 10(1), 33–45. https://doi.org/10.30997/jagi.v10i1.10023
Section
Articles

References

Adda, H. W. (2023). Strategi Pemasaran Gula Aren dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Desa Sikara Tobata, Kecamatan Sindue Tobata, Kabupaten Donggala. Jurnal Manajemen Riset Inovasi, 1(2), 278-287.

Adreina, S., Yoesdiarti, A., & Arsyad, A. (2022). Strategi Pengembangan Agribisnis Pembibitan Alpukat (Persea americana) Di Kelurahan Sukahati Kecamatan Cibinong Kabupaten Bogor. Jurnal AgribiSains, 8(2), 42-53..

Amalia, D. N., & Ningsih, R. (2021). Strategi pengembangan marketing mix dengan analisis SWOT pada Gerai Kopi Liberika di Kabupaten Tanjung Jabung Barat. Jurnal AGRISEP: Kajian Masalah Sosial Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 421-441.

Apriani, P.T. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan Produk pada Hijab Chic Square. Jurnal Simposium Nasional, 4 (1), 194-212.

Asmira, (2021). Strategi Pemasaran Gula Aren dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Desa Mambu Kecamatan Luyo Kabupaten Polman). Journal Peqguruang: Conferences Series, 3 (1), 446-448.

David, F.R. (2014). Manajeimein Strateigi Konseip. Teirjeimahan. Eidisi keituijuih. Preihallindo. Jakarta.

Diana, D.K. (2014). Analisis Program Penanggulangan Kemiskinan di Perkotaan (P2KP) sebagai Upaya Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat di Kelurahan Karangjati Bergas Kabupaten Semarang. [Skripsi]. Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang.

Dinas Pertanian. (2017). Laporan Kinerja Tahun 2017. Dinas Pertanian Kabupaten Suikabuimi.

Dinas Pertanian. (2021). Laporan Kinerja Tahun 2021. Dinas Pertanian Kabupaten Sukabumi.

Ervina, S. (2017). Strategi Pemasaran Pabrik Gula Merah Haris di Tinjau Dari Etika Bisnis Islam (Desa Slumbung Kec. Ngadiluwih Kab. Kediri) (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).

Falentino, R. (2016). Strategi Pengembangan Gula Aren Kelompok Tani Sukaresik Desa Cikangkareng Kecamatan Cibinong Kabupaten Cianjur. Jurnal Agroscience, 6 (1), 51-58.

Halini, M.A. (2014). Pengembangan Strategi Pemasaran Produk Gula Tapo (Studi Kasus di Desa Ambesia Lecamatan Tomini Kabupaten Parigi Moutong). Jurnal Agrotekbis, 1 (1), 81-92.

Kotler, P., Burton, S., Deans, K., Brown, L., & Armstrong, G. (2015). Marketing. Pearson Higher Education AU.

Lingawan, A. (2019). Gula Aren: Si Hitam Manis Pembawa Keuntungan dengan Segudang Potensi. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 1 (1), 1-25.

Maemonah, S. (2015). Strategi Pengembangan Industri Kecil Gula Aren Di Kecamatan Limbangan Kabupaten Kendal. Economics Development Analysis Journal, 4 (4), 414-426.

Marisi. (2020). Manajemen Pemasaran: Teori dan Pengembangan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Miftah, H., Yoesdiarti, A., & Maulana, M. H. (2018). Analisis nilai tambah olahan gula aren di kelompok usaha bersama (KUB) Gula semut aren (GSA). Jurnal Agribisains, 4(2), 8-14.

Mustafa, A.R. (2019). Strategi Pengembangan Usaha Gula Aren di Desa Sumberharjo Kecamatan Moilong. Jurnal Agrobisnis, 2(1), 33-42.

Pramudya, B.N. (2018). Strategi Pemasaran Produk Olahan Hasil Perikanan pada UMKM Cindy Group. Jurnal IPB, 13 (1), 20-28.

Purnamasari, I. (2018). Strategi Pengembangan Agroindstru Gula Aren (Studi Kasus di Desa Sidamulih Kecamatan Pamarican Kabupaten Ciamis). Jurnal Ilmiah Mahasiswa AGROINFO GALUH, 4(2), 718-722.

Radam, R.S. (2015). Pengolahan Gula Aren (Arenga Pinnata Merr) di Desa Banua Hanyar Kabupaten Hulu Sungai Tengah. Jurnal Hutan Tropis, 2 (3), 267-276.

Rahman, B. (2017). Karakteristik Petani dan Pemasaran Gula Aren di Banten. Jurnal Agro Ekonomi, 27, 53-60.

Rangkuti, F. 2(016). Analisis SWOT Teknik Membelah Kasus Bisnis. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.

Sugiyono. (2017). Metode Peneilitian. Bandung: Alfabeta.

Yantu, M.R. (2016). Strategi Pengembangan Subsektor Perkebunan dalam Perekonomian Sulawesi Teingah. Jurnal Media LITBANG Sulawesi Tengah, 2 (1), 44 – 50.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>