PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN IMB DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN ASLI DAERAH KOTA BOGOR DIWILAYAH KECAMATAN BOGOR TIMUR

Authors

  • Lulu Kristina Jurusan Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Djuanda, Jl Tol Ciawi No 1, Kotak Pos 35 Bogor 16770.
  • Rita Rahmawati Jurusan Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Djuanda, Jl Tol Ciawi No 1, Kotak Pos 35 Bogor 16770.
  • Euis Salbiah Jurusan Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Djuanda, Jl Tol Ciawi No 1, Kotak Pos 35 Bogor 16770.

DOI:

https://doi.org/10.30997/jgs.v4i1.1137

Abstract

Increasing public demand is a logical consequence of the increasingly complex needs of the community on various matters, especially on service. On the other hand in line with one of the paradigms of government administration, namely Public Service (public service) government has an obligation to improve the quality of service that aims to the satisfaction of the community (driven customer).

The purpose of this research is to analyze the implementation of the service of IMB (Building Permit), especially apparatus or human resources in charge of granting permission in East Bogor Subdistrict and To know the implementation of Building Construction Permit (IMB) in increasing the Original Revenue in Bogor Sub- East. The theory used in this research is by using service quality theory from Sinambela (2010) that is transparent, accountability, conditional, participative, equality of rights, balance of rights and obligation.

The method used is descriptive analysis using Qualitative approach. While the data analysis technique used is by using the calculation of Weight Mean Score (WMS) and correlation coefficient rank spearman.Teknik data collection used is the study of literature and field studies. The unit of analysis of this study amounted to 30 Informants. While the sampling technique used is Accidental Sampling technique.

The results of the Implementation of the Granting of Building Permit is done by referring to the Decision of the Governor of West Java Province No. 76 of 2000 on the procedure of obtaining IMB, IPB and KMB in the province of West Java and West Java Provincial Regulation No. 7 of 2010 About Building Buildings.

 

Keywords: Quality of Kecamatan service, Building Permit (IMB), and Increased local revenue

References

Abiding. 2010. Aspek-aspek kualitas pelayanan: Tujuh Prinsip NPS. Jakarta: Rajawali Press.

Barnard, Chaster I. 1996. Research design: efektivitas pelayanan. Yogyakarta: pustaka pelajar.

Boediono, 2012. Manajemen pelayanan publik. Konseptual indicator pada pelanggan. Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Devi, Tania. 2014. Pengaruh kinerja pegawai terhadap kualitas pelayanan pada kantor Dinas Perizinan dan perumahan wilayah cibinong dinas cipta karya kabupaten Bogor, skripsi, program studi ilmu Manajemen Universitas Pakuan Kota Bogor.

Dwiyanto Agus, dkk. 2015. Reformasi Tata Pemerintahan dan Otonomi Daerah, Yogyakarta: Pusat Studi Kependudukan dan Kebijakan Universitas Gajah Mada.

Emerson, 1996. Efektivitas dalam Pelayanan. Malang: Yayasan Pembangunan Nasional & CV. Sofa Mandiri. Gaebler, dan Osborn. 1995. Manajemen. Jakarta ― Erlangga

Hasibuan. 1996. Ciri-ciri organisasi dan Efektivitas. Jakarta : Bumi Aksara.

Kasman. 2014. Implementasi Pengawasan Pemerintah Kota Medan Terhadap Izin Mendirikan Bangunan. Medan: Universitas Sumatera Utara

Kurniawan, 2005. Reformasi Pelayanan Publik: Teori, Kebijakan dan Implementasi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Lupioadi, 2006. Manajemen pelayanan publik. Kualitas pelayanan dan pelayanan prima. Yogyakarta: Pustaka pelajar.

Moleong, Lexy J. 2010. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Namawi. 2001. Teknik Sampling untuk Survei dan Eksperimen. Rineka Cipta. Jakarta

Natsir. 2006. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta : Bumi Aksara.

Saefullah. 1999. Pengantar pelayanan publik (public service). Jakarta: Edisi Ketiga. Binarupa Aksara.

Sjamsuddin, Sjamsiar, 2011. Kepemerintahan & Kemitraan. Malang: Yayasan Pembangunan Nasional & CV. Sofa Mandiri.

Steers, 1989. Organisasi dan Manajemen: Teori, fungsi dan pelayanan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Alfabeta.

Supranto, J. 2014. Teknik Sampling untuk Survei dan Eksperimen. Rineka Cipta. Jakara

Sutedi, Adrian. 2011. Definisi Izin Mendirikan Bangunan. Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama,Jakarta

Yudha, Agus Dwi. 2016. Implementasi Pemungutan Retribusi Izin Mendirikan Bangunan Sebagai Sumber Pendapatan Asli Daerah Kota Depok. Depok: Universitas Indonesia

Wijaya, Adam I Indra. 2000. Sistem-sistem organisasi dan manajemen. Jakarta: PT, RajaGrafindo Persada

Dokumen
Undang-undang Nomor 32 Tahun 2004 tentang Pemerintah Daerah
Undang-undang Nomor 53 Tahun 2010 tentang Disiplin Pegawai Negeri sipil

Downloads

Published

2018-04-26

How to Cite

Kristina, L., Rahmawati, R., & Salbiah, E. (2018). PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN IMB DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN ASLI DAERAH KOTA BOGOR DIWILAYAH KECAMATAN BOGOR TIMUR. Jurnal Governansi, 4(1), 33–44. https://doi.org/10.30997/jgs.v4i1.1137
Abstract viewed = 540 times

Most read articles by the same author(s)

> >>