KONSEP PENDIDIKAN ANAK BERDASARKAN HADIST NABI: PEDOMAN UNTUK MEMBIMBING GENERASI BERTAKWA
Main Article Content
Abstract
Pendidikan anak merupakan aspek penting dalam membentuk karakter dan masa depan mereka. Adapun penelitian ini bertujuan untuk dapat dijadikan pedoman bagi seorang muslim dalam hal mendidik anak agar dapat menjadi generasi bertakwa. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan metode studi literatur atau disebut juga studi kepustakaan. Hasil dari penelitian ini adalah dikemukakannya hadis-hadis tentang pendidikan bagi anak yang dapat dijadikan pedoman bagi orang tua dalam mendidik anak mulai dari memberikan nama kepada anak, memberikan pendidikan terbaik pada anak, hingga mewajibkan anak untuk beribadah kepada Allah SWT. Dapat diartikan bahwasannya orang tua memiliki peran yang sangat penting dalam perkembangan dan pendidikan anak. Besar harapan kami penelitian ini dapat dijadikan pedoman bagi orang tua dalam hal pendidikan anak.
Kata kunci: Pendidikan anak, hadist- hadist, islam, pengajaran yang tepat, generasi bertakwa
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
2. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER DELAYED OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Ahmad Zainal Abidin, Memperkembang dan Mempertahankan Pendidikan Islam di Indonesia, (Jakarta: Bulan Bintang, 2000), hlm. 13.
Darmadi, H. Metode Penelitian Pendidikan. (Bandung: Alfabeta, 2011).
Jamal AR, Mendidik Anak Menurut Rasulluah (Semarang: Pustaka Nuun, 2008), hlm. 23-24.
T. ihram dan H. Darsono, Penerapan Fiqih untuk Kelas IX Madrasah Tsanawiyah, (Solo: PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri, 2009), hlm. 11-12.
Ahmad Sunarto, Menuju Pribadi yang Shaleh, (Surabaya: Media Idaman, 1991), hlm. 27.
Jamal AR, Mendidik Anak Menurut RAsulluah (Semarang: Pustaka Nuun, 2008), hlm. 23-24.
Sugiyono dan Mukarom Faisal Rosidin, Hadits Madrasah Aliyah Program Keagamaan Kelas XII, (Kementerian Agama RI Provinsi Jawa Tengah, 2010-2011), hlm. 17-18
Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. (Jakarta : Yayasan Obor Indonesia, 2008).
Abdul Hafiz & Hasni Noor, 2016, Pendidikan Anak Dalam Perspektif Alqur’an, Jurnal Madrasah Ibtidaiyah
Abdullah Nasih Ulwan, 1996. Pendidikan Anak Menurut Islam, Bandung, PT Remaja Rodaskarya.
Ach Puniman, Kadarisman, 2017. Pendidikan Anak Dalam Perspektif Islam, Jurnal Pendidikan Dasar, Vol 1.No.1
Desmita,2006. Psikologi Perkembangan, bandung, PT Remaja Rodaskarya.
Elfa Yuliana, 2018, Konsep Pendidikana Anak Dalam Al-qur’an dan Al-hadist, Jurnal Al- Irfani.vol2.no.1
Ilyas Asnelly.1991. mendambakan Anak Shaleh, Yogyakarta, Albayan.
Jamal Abdur Rahman, 2005. Tahapan Mendidik Anak, Bandung, Irsyad Baitus Salam.
Lis Yulianti Syafrida Siregar,2016. Pendidikan Anak Dalam Islam.Vol 1.No 2
Mansur, 2009. Pendidikan Anak usia Dini Dalam Islam, Yogyakarta, Pustaka Pelajar
Munir Samsul,2007. Menyiapkan Masa Depan Anak Secara islami, Jakarta, Hamzah.
Mufatihatur Taubah, 2015. Pendidikan Anak Dalam Keluarga Perspektif Islam, Jurnal Pendidikan Agama Islam.Vol.3 No.1
Suryadi, 2006. Anak Dalam Perspektif hadits, Jurnal Musawa, vol 4. No.2
Sulaiman Saat, 2010. Pendidikan Anak Dalam Al-Qur’an, Jurnal Lentera Pendidikan Vol.13.No.1
Uhbiyati Nur, 2013. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan Islam, Semarang, Pustaka Riski Putra