PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DIORAMA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA PELAJARAN IPA
Main Article Content
Abstract
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penggunaan media diorama mempengaruhi hasil belajar IPA tentang ekosistem siswa di kelas V SDN Pasirtengah 02.Penelitian ini merupakan jenis penelitian quasi eksperimen yang tidak setara dengan desain kelompok kontrol. Kelompok eksperimen menerima perlakuan melalui media diorama, sedangkan kelompok kontrol menerima perlakuan melalui media buku. Studi ini melihat populasi sebanyak lima puluh. Penelitian ini menggunakan tes. Penelitian ini menggunakan teknik statistik deskriptif, yaitu perhitungan mean, untuk menganalisis data. Hasilnya menunjukkan bahwa penggunaan media diorama berdampak pada pembelajaran IPA tentang ekosistem siswa kelas V SDN Pasirtengah 02. Hasil perhitungan mean dengan menggunakan spss versi 25 menunjukkan bahwa nilai rata-rata posttest yaitu di peroleh kelas eksperimen dan kelas kontrol dengan masing masing siswa berjumlah 25 siswa. Hasil dari rata-rata kelas eksperimen adalah 78,80 dan kelas kontrol yaitu 63,20. Selisih nilai rata-rata
posttest kedua kelompok tersebut sebesar 15,6.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
2. PROPOSED POLICY FOR JOURNALS THAT OFFER DELAYED OPEN ACCESS
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work [SPECIFY PERIOD OF TIME] after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Akmal, H. S. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi. Banjarmasin: Program Studi Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat.
Arsyad, P. D. (2019). Media Pembelajaran. Depok: Pt. Rajagrafindo Persada
Deliany N, H. A. (2019). Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Siswa Di Sekolah Dasar.Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran.
Drs. Syafril, Z. Z. (2017). Dasar- Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Farida Nur Kumala, S. M. (2016). Pembelajaran Ipa Sd. Malang: Penerbit Ediide Infografik.
Kustawan, D. (2013). Penilaian Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus / Dedy Kustawan. Jakarta: Luxima Metro Media.
Lathifah, Z. K., Latif, A., Tambunan, E., Falimu, Harahap, H. S., & Noveny, R. M. (2022). Manajemen Pendidikan Di Era Digital: Konsep, Strategi Dan Aplikasi (1st Ed.).
Sugiarto, T. (2020). E-Learning Berbasis Schoology Tingkatan Hasil Belajar Fisika. Yogyakarta: Cv. Mine.
Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Danr&D.Bandung:Alfabeta.
Sujana, A. (2021). Dasar-Dasar Ipa : Konsep Dan Aplikasinya.
Tirtoni, F. (2018). Pembelajaran Terpadu Di Sekolah Dasar. Sidoarjo: Umsida Press.
Widiana, I. W. (2016). Pengembangan Asesmen Proyek Dalam Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia.
Yusuf, D. A. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif Dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana.