Use of the Discussion Method in Learning Maharoh Qiroah Lil Mutaqoddim at PBA UMSIDA

Main Article Content

Siti Ana Dewi
Laily Fitriani

Abstract

Nowadays the process of learning maharoh qiroah is too observant. Therefore, a lecturer must be able to look for methods that can make learning maharoh qiroah more active. This research aims to describe the maharoh qiro'ah learning process using the discussion method in the UMSIDA semester 3 PBA class. In this research, researchers used a qualitative approach with a case study strategy. Data collection techniques in this research are observation and documentation. The technique applied in analyzing data is interactive qualitative analysis using the Mikes and Huberman model. The results of this research in the learning process of lecturers use the group discussion method. Where the lecturer divides into several small groups. The discussion method in the maharoh qiro'ah learning process is used to make it easier for students to translate the reading texts contained in the qiro'ah genealogy ta'limiyyah mustawa 3 book. This is in line with one of the objectives of maharoh qiroa'ah learning, namely Understanding the text qira'ah perfectly and in detail.

Article Details

How to Cite
Ana Dewi, S. ., & Fitriani, L. (2024). Use of the Discussion Method in Learning Maharoh Qiroah Lil Mutaqoddim at PBA UMSIDA. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.30997/tjpba.v5i1.11394
Section
Articles

References

Abdullah, N. A. (1991). Asaa AL Idad Al Kutubu At Ta’limiyah Li Ghairi An Nathiqin Bi Al Arabiyah. Al Qahirah: Dar An Nasr Li Thoba’ah Islamiyah.

Dina Mustika Ishak, E. N. (2020). Pengaruh Pembelajaran Bahasa Arab Maharoh Qiro'ah Untuk Siswa Madrasah Aliyah Terhadap Pemahaman Budaya Arab. Peran Mahasiswa Bahasa Arab dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 (hal. 63). Malang: Prosiding Semnasbama IV UM Jilid 1.

Effendy, A. F. (2005). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.

Ermi, N. (2015). Penggunaan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perubahan Sosial pada Siswa Kelas XII SMA Negeri 4 Pekanbaru. Jurnal SOROT, 155-168.

Hasanah, T. N. (2020). Efektifitas Penggunaan Metode Tutor Sebaya (Peer Tutoring) Untuk Meningkatkan Maharoh Qiro'ah Pada Peserta Didik Kelas XI IPA Di Madrasah Aliyah Negeri I Yogyakarta. Shaut Al-‘Arabiyah, 106.

Hermawan, A. (2014). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Rosdakarya.

Hidayah, N. L. (2020). Metode Pembelajaran Bhasa Arab Maharoh Al-Qiro'ah (Ketrampilan Membaca) Bahasa Arab Dengan Cara Memba Didepan Kelas Dan Ditirukan. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (hal. 249). Malang: Jurusan Sastra Arab, Universitas Negeri Malang.

Irwan, H. &. (2018). Penerapan Metode Diskusi dalam Peningkatan. IQRO: Journal of Islamic Education, 44-54.

Jihad, S. d. (2013). Menjadi Guru Profesional stragtegi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Erlangga Group.

Moma, L. (2017). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Pemecahan Masalah Matematis Mahasaiswa Melalui Metode Diskusi. Cakrawala Pendidikan, 130-139.

Nurilngin, S. (2022). Discovery Learning Model in Learning Maharah Qira'ah in Senior High School/ Model Discovery Learning pada Pembelajaran Maharah Qira’ah di Sekolah Menengah Atas. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic And Literature, 96.

Nursapiah. (2020). Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.

samani, M. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Setiawati, M. U. (2001). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sriyono. (1992). Teknik Belajar Mengajar dalam CBSA. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Subroto. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Ardi Mahatya.

Sutikno, P. F. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progresif. Jakarta: Indeks.

Wanto, A. H. (2017). Strategi Pemerintahan Kota Malang Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik Berbasis Konsep Smart City. Journal of Public Sector Innovations, Vol. 2, No. 1, 41.