Communicative Learning Approach (Al-Madkhal Al-Ittishali) in Arabic Learning in Madrasah Ibtidaiyah

Main Article Content

Mayada Mariyatul

Abstract

There are various approaches to learning Arabic, namely the formal approach (al-madkhal al-rasmi), the functional approach (al-madkhal al-wadzifi), the integral approach (al-madkhal al-mutakamil), the sociolinguistic approach (al-madkhal al-ijtima'ial-lughawi), psychological approach (al-madkhal al-nafsiy), psycholinguistic approach (al-madkhal al-nafsiyal-lughawi), behavioristicapproach (al-madkhal al-sulukiy), and communicative approach (al-madkhal al-ittishali). in this journal we will describe the communicative approach (al-madkhal al-ittishali). Classroom activities are marked in a real and dominant way by communication activities, not manipulative exercises and meaningless imitations.

Article Details

How to Cite
Mariyatul, M. (2024). Communicative Learning Approach (Al-Madkhal Al-Ittishali) in Arabic Learning in Madrasah Ibtidaiyah. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 11–22. https://doi.org/10.30997/tjpba.v5i1.11092
Section
Articles

References

Hendri, Muspika. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 3 (2), 196–210.

Muradi, Ahmad. (2014). Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1 (1), 29–48.

Prihartini, Hardiati Retno. n.d. Metode Mubasyarah Dalam Pembelajarran Bahasa Arab Menggunakan Pendekatan Komunikatif (Al-Madkhal Al-Ittishali) Dalam Menunjang Kecakapan Berbahasa.

Rifa’i, Ahmad. (2021). Kajian Filosofi Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 60–74.

Subur. (2008). Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 13 (2), 214–27.

Utami, Rika Lutfiana.(2020). Konsep Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pendekatan Komunikatif Di Kelas VII SMP Muhammadiyah 1 Depok. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 8 (1), 64–74.

Wahyuningsi, Endang. (2019). Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3 (2), 179–90.

Zulhanan, Zulhanan. (2014). Model Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif. Jurnal Al-Bayan, 6 (2), 163–81.