Rekam Kesehatan Personal Pada Anak Usia Sekolah Sebagai Kunci Sukses Pemberdayaan Kesehatan Siswa
Main Article Content
Abstract
Anak usia sekolah merupakan sasaran strategis dalam pelaksanaan program kesehatan. Selain jumlahnya yang besar, yaitu (25%) di antara jumlah penduduk, anak usia sekolah juga sasaran yang mudah dijangkau karena terorganisir dengan baik. Masalah kesehatan yang dialami anak usia sekolah sangat kompleks dan bervariasi. Permasalahan peserta didik di tingkat SD umumnya berhubungan dengan ketidakseimbangan gizi, kesehatan gigi, kelainan refraksi, kecacingan, dan penyakit menular yang terkait perilaku hidup bersih dan sehat. Program pengabdian kepada masyarakat masyarakat ini bertujuan untuk memberikan pengetahuan kepada guru dan orang tua murid terhadap buku rapor kesehatan atau rekam medis personal dan usaha kesehatan sekolah (UKS). Diharapkan dari kegiatan ini selain para guru dan orangtua dapat menambah wawasan, mengetahui tatacara pengisian buku rapor kesehatan sekolah dan program-program usaha kesehatan sekolah. Hasil akhir yang diharapkan adalah adanya peningkatan kesehatan dari para siswa/anak usia sekolah. Metode pendekatan yang digunakan untuk mencapai target luaran ditetapkan, yaitu pelatihan, bimbingan teknis, dan fasilitasi. Hasil pengabdian masyarakat ini adalah pemanfaatan kembali ruang UKS dan program kegiatan UKS beserta pemanfaatan buku rapor kesehatan sekolah untuk mencatat hasil pemeriksaan maupun riwayat sakit siswa.
Article Details
How to Cite
Indawati, L., Adijaya, N., Dewi, D. R., & Ilhami, B. F. (2021). Rekam Kesehatan Personal Pada Anak Usia Sekolah Sebagai Kunci Sukses Pemberdayaan Kesehatan Siswa. Educivilia: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 73–81. https://doi.org/10.30997/ejpm.v2i1.3228
Section
Articles
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
McGonigle, Dee dan Mastrian, Kathleen. (2011). Nursing Informatics and the Foundation of Knowledge 2 nd edition. Canada: Ascend Learning Company
Chilbirth Connection Organisation. (2011). Transforming Maternity Care Blueprint for Action Development and Use of Health Information Technology
Benjamin, et. all. (Januari, 2011). Implementation of the Zambia Electronic Perinatal Record System for comprehensive prenatal and delivery care. International Journal of Gynecology and Obstetrics 113, hal. 131–136
Homer, et al. (Juni, 2010). Developing an interactive electronic maternity records. British Journal of Midwifery,Vol 18, No 6, hal.384-389.
Strachan, Michael. (April, 2011). Mater Shared Electronic Health Record for Maternity and Newborn Patients
Chilbirth Connection Organisation. (2011). Transforming Maternity Care Blueprint for Action Development and Use of Health Information Technology
Benjamin, et. all. (Januari, 2011). Implementation of the Zambia Electronic Perinatal Record System for comprehensive prenatal and delivery care. International Journal of Gynecology and Obstetrics 113, hal. 131–136
Homer, et al. (Juni, 2010). Developing an interactive electronic maternity records. British Journal of Midwifery,Vol 18, No 6, hal.384-389.
Strachan, Michael. (April, 2011). Mater Shared Electronic Health Record for Maternity and Newborn Patients