SOSIALISASI ARTI PENTING DAN STRATEGI PENGUATAN MEREK KOPI LOKAL “GUNUNG CIREMAI” UNTUK MENINGKATKAN OMSET PENJUALAN

Authors

  • Wachdijono Wachdijono Universitas Swadaya Gunung Jati (UGJ) Cirebon
  • Akhmad Jaeroni Universitas Swadaya Gunung Jati (UGJ) Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.30997/qh.v7i2.3388

Keywords:

Brand, Strengthening, Coffee products,

Abstract

ABSTRACT

In fact, it shows that finding local brand coffee drinks is more difficult than non-local brands. This is related to the position of the product brand in the market. If the position is very strong, the products will still exist and be easily found everywhere. This Community Service activity aims to disseminate the importance of the brand and strategies / efforts to strengthen the local coffee product brand "Gunung Ciremai" in Cibeureum Village, Cilimus District, Kuningan Regency. The implementation methods are socialization, discussion and pre-test post-test. The result was that there was an increase in the knowledge and understanding of local brand coffee business actors on the importance of brands and brand strengthening strategies so that they could become a strategic basis for the implementation of brand strengthening that has been carried out so far. The partners play a role as the target for the implementation of service activities so that cooperation is needed between the Gunung Jati University Community Service Institute and partners.

 


 

Author Biographies

Wachdijono Wachdijono, Universitas Swadaya Gunung Jati (UGJ) Cirebon

Program Studi Agribisnis

Akhmad Jaeroni, Universitas Swadaya Gunung Jati (UGJ) Cirebon

Program Studi Agribisnis

References

Alma, Buchori. 2013. Kewirausahaan. Alfabeta. Bandung.
Anwar, Hairul. (2019). Skills Untuk Menghadapi Era Industri 4.0. https://beritajatim.com/postingan-anda/ini-ten-skills-di-era-industri-4-0/
Dhini, Pauline. 2018. Menakar Kesiapan Sektor Pertanian di Era Revolusi Industri 4.0”. HKTI On line. http://www.hkti.online/berita/menakar-kesiapan-sektor-pertanian-di-era-revolusi-industri-4-0/
Elviadi, Novi (2013). "Perilaku Menyimpang Mahasiswa UNP Dalam Memanfaatkan Perpustakaan". Jurnal Sosisologi. 1 (1): 35.
Halim, Beatrice Clementia, Diah Dharmayanti dan Ritzky Karina M.R. Brahmana, 2014. Pengaruh Brand Identity Terhadap Timbulnya Brand Preference Dan Repurchase Intention pada Merek Toyota. Program Manajemen Pemasaran, Universitas Kristen Petra Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra 2(1):1-11
Hamdan, Dani & Aries Santani. (2018). Coffee: Karena Selera Tidak Dapat Diperdebatkan. Agromedia Pustaka. Jakarta
Hassim, Andreas. (2016). Revolusi Model Bisnis di Era Industri 4.0. Investor Daily. http://id.beritasatu.com/home/revolusi-model-bisnis-pada-era-industri-40/147399.
https://www.niagahoster.co.id/blog/apa-itu-branding-dan-strategi-branding/) diakses pada tanggal : 12 September 2020 jam: 22.38 wib

https://www.idntimes.com/food/dining-guide/putriana-cahya/anak-90-an-pasti-kangen-sama-10-minuman-jadul-ini-mana-favoritmu/full diakses pada tanggal: 12 September 2020. Jam 23.00 wib.

https://www.google.com/search?q=kopi+gunung+ciremai&client diakses pada tanggal 12 September jam 20.00 wib.
Indonesia (2008). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro Kecil Menengah. Jakarta.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).(2007). Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia
Kotler & Philip. (2002). Manajemen Pemasaran. Edisi Millenium Jilid I. PT.Prenhalindo. Jakarta.
Kotler, Phillip & Keller. (2007). Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian Edisi Pertama. Jakarta (ID): Prentice Hall Erlangga .Jakarta.
Purwanto Edi. (2013). Preferensi Merek Sebagai Pemediasi Pengaruh Kesadaran Merek dan Asosiasi Merek Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Produk Insektisida Merek Asmec 36 EC di Malang Raya). Jurnal Aplikasi Manajemen. Program Magister Manajemen Fakultas Ekonomi & Bisnis Universitas Brawijaya Malang. Vol. 11 No. 2. Http://Jurnaljam.Ub.Ac.Id.

Rangkuti Freddy. (2005). Riset Pemasaran. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama Bekerjasama dengan Sekolah Tinggi Ekonomi IBII. Jakarta.
Yuni Sudarwati dan Venti Eka Satya. 2013. Strategi Pengembangan Merek Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik. 89-101
Sukirno, Sadono. (2014). Mikroekonomi Teori Pengantar Edisi Ketiga. PT. RajaGrafindo Persada. Jakarta.
Sunarto, Kamanto. 2004. Pengantar Sosiologi: Edisi Revisi. Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia. Jakarta
Tarigan Elsera Br, Dibyo Pranowo & Tajul Iflah. (2015). Tingkat Kesukaan Konsumen Terhadap Kopi Campuran Robusta Dengan Arabika. Jurnal Teknologi dan Industri Pertanian Indonesia . Vol. 7, No. 1 , ©Jurusan Teknologi Hasil Pertanian, Universitas Syiah Kuala. DOI: 10.17969/Jtipi.V7i1.2828
Utami, Sulfa Putri. 2018. Analisis Pendapatan Usaha Pengolahan Kopi Biji Dan Nilai Tambah Usaha Pengolahan Kopi Bubuk (Kasus di Kecamatan Cilimus Kabupaten Kuningan). Skripsi Program Studi Agribisnis Fakultas Pertanian Universitas Swadaaya Gunung Jati (UGJ) Cirebon.
Zulfi, Jivana, Kusnandar & Rr. Aulia Qonita. (2018). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Kopi Instan White Coffee di Kecamatan Kebumen Kabupaten Kebumen. Jurnal SEPA 14 (2):159-166
Wachdijono, Umi Trisnaningsih dan Siti Wahyuni. 2019. Analisis Preferensi Konsumen Kopi pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Agriekonomika, Vol 8 No. 2 Oktober 2019.

Downloads

Published

2021-08-19

How to Cite

Wachdijono, W., & Jaeroni, A. (2021). SOSIALISASI ARTI PENTING DAN STRATEGI PENGUATAN MEREK KOPI LOKAL “GUNUNG CIREMAI” UNTUK MENINGKATKAN OMSET PENJUALAN. Qardhul Hasan: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 98–107. https://doi.org/10.30997/qh.v7i2.3388

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 130 times