PENGEMBANGAN STRATEGI PEMASARAN SEBAGAI UPAYA MENAIK KELASKAN WARUNG LAKSA
DOI:
https://doi.org/10.30997/qh.v9i3.11258Keywords:
strategi pemasaran, usaha mikro kecil menengah, naik kelasAbstract
ABSTRACT
MSMEs play a significant role in Indonesia's economic growth, reaching 99% of all business units. The majority of MSMEs are food industry businesses with a total of 1.59 million businesses, or 36.70 percent of the total number of MSME businesses. Warung Laksa Bogor Kang Dadi is one of the MSMEs in the food industry. The problem experienced by Warung Laksa Bogor Kang Dadi is that the marketing strategy, both online and offline, is not yet optimal. This activity aims to develop a marketing strategy for MSMEs in order to expand the scale of Laksa Bogor Kang Dadi MSMEs. The method employed is to improve marketing system strategies, financial recording systems, production operations management, and spatial planning in order to scale up MSMEs. This activity results in the implementation of market research as well as developing offline and online marketing strategies implemented with MSMEs. The implication of this activity is to increase consumer brand awareness of MSMEs Laksa Bogor Kang Dadi.
ABSTRAK
Peran UMKM terhadap pertumbuhan perekonomian Indonesia sangat besar, yakni mencapai 99% dari keseluruhan unit usaha. Sebagian besar UMKM merupakan usaha industri makanan dengan jumlah 1,59 juta usaha, atau sebanyak 36,70 persen dari total jumlah usaha UMKM. Salah satu UMKM yang bergerak di sektor makanan adalah Warung Laksa Bogor Kang Dadi. Permasalahan yang dialami oleh Warung Laksa Bogor Kang Dadi adalah belum optimalnya strategi pemasaran, baik secara online maupun offline. Kegiatan ini bertujuan untuk mengembangkan strategi pemasaran UMKM dengan tujuan menaik kelaskan UMKM Laksa Bogor Kang Dadi. Metode yang digunakan berupa kegiatan menaik kelaskan UMKM dengan meningkatkan strategi sistem pemasaran, sistem pencatatan keuangan, manajemen produksi operasi hingga penataan tata ruang. Hasil dari kegiatan ini adalah terlaksananya riset pasar serta pengembangan strategi pemasaran offline dan online yang dilaksanakan bersama UMKM. Implikasi kegiatan ini adalah meningkatnya brand awareness konsumen terhadap UMKM Laksa Bogor Kang Dadi.
References
Ascharisa Mettasatya Afrilia. 2018.
Digital Marketing Sebagai Strategi
Komunikasi. Jurkom, Riset
Komunikasi 1 (1). Hal 147–157.
Badan Pusat Statistik. 2023. Profil
industri mikro dan kecil 2022.
https://www.bps.go.id/publicatio
n.html?Publikasi%5BtahunJudul%
D=2022&Publikasi%5BkataKunci
%5D=profil+industri+mikro&Publi
kasi%5BcekJudul%5D=0&Publikas
i%5BcekJudul%5D=1&yt0=Tampil
kan
Fidela A, Pratama A, Nursyamsiah T.
Pengembangan Usaha Mikro
Kecil dan Menengah (UMKM)
dengan Program Pemasaran Desa
Jambu Raya di Desa Jambu,
Kabupaten Sumedang. Jurnal Pusat
Inovasi Masyarakat 2 (3). Hal 493‒
Husaeni UA, Dewi TK. 2019. Pengaruh
Pembiayaan Mikro Syariah
terhadap Tingkat
Perkembangan Usaha Mikro
Kecil. Bongaya Journal for
Research in Management 2 (1).
Hal 48-56.
[Kemenko Perekonomian]
Kementrian Koordinator Bidang
Perekenomian. 2022 Okt 1.
Perkembangan UMKM sebagai
Critical Engine Perekonomian
Nasional Terus Mendapatkan
Dukungan Pemerintah. [diakses
Nov 24].
https://ekon.go.id/publikasi/de
tail/4593/perkembanganumkm-sebagai-critical-engineperekonomian-nasional-terusmendapatkan-dukunganpemerintah
Kotler, Philip dan Arsmtrong, Gary.
Prinsip – Prinsip
Pemasaran Jilid 1 Edisi 12. Jakarta :
Erlangga.
Kotler, Philip dan Armstrong, Gary. 2014.
th Principles of Marketing 15
Edition. Pearson Education
Limited.
Sulistiyani, Pratama A. 2020. Analisis
Strategi Pemasaran Dalam Upaya
Peningkatan Daya Saing Umkm.
Jurnal Pemasaran Kompetitif 3 (2).
Hal 31 – 39
Widayati, K. 2018. Implementasi SWOT
Strategi Pemasaran Online dan
Offline Pada PT Roti Nusantara
Prima Cabang Jatiasih, Bekasi.
Jurnal Sekretari dan Manajemen,
(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nadila Nur’Aeni, Pocut Nazla Arina, Nada Farhanah, Farida Ratna Dewi, Ma’mun Sarma
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to Qardhul Hasan: Media Pengabdian kepada Masyarakat to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
- Articles published in Qardhul Hasan: Media Pengabdian kepada Masyarakat are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the journal, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
- By publishing in Qardhul Hasan: Media Pengabdian kepada Masyarakat, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license.