KAJIAN TENTANG KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK RAMAH LINGKUNGAN DALAM PERSPEKTIF THEORY OF PLANNED BEHAVIOR

Authors

  • Agung Wijaya Universitas Lampung
  • Jeni Wulandari Universitas Lampung
  • Prasetya Nugeraha Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.30997/jsh.v11i2.2658

Keywords:

Purchasing Decision, Theory of Planned Behavior, Preferences, Perceptions, Green Products.

Abstract

This study examines purchasing decisions of green products, viewed from the aspect of consumer preferences and perceptions in the perspective of Theory of Planned Behavior (Ajzen, 1991). A quantitative approach was applied, using a questionnaire to 100 respondents. Data were analyzed using multiple linear regression analysis. The results of the study show that simultaneously, consumer  preferences and perceptions influence purchasing decisions. However, partially, there is no influence of preference on purchasing decisions of green products. This study provides support for further expansion of the theory of planned behavior in the context of enviromental consumerism, as well as practical support for producers, marketers, and public policy makers in encouraging ecosystems of responsible consumption and do not harm the environment.

Author Biographies

Agung Wijaya, Universitas Lampung

Saya adalah alumni Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis, FISIP, Universitas Lampung.

Jeni Wulandari, Universitas Lampung

Saya adalah dosen tetap di Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis, FISIP, Universitas Lampung.

Prasetya Nugeraha, Universitas Lampung

Saya adalah dosen tetap di Jurusan Ilmu Administrasi Bisnis, FISIP, Universitas Lampung.

References

Ajzen, I. 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decisions Processes. 50(2): 179-211.
Al Basya, M. F. Y., Mawardi, M. K., & Nuralam, I. P. 2018. Analisis preferensi konsumen terhadap keputusan menggunakan jasa kursus bahasa Inggris (Studi pada pelanggan lembaga kursus bahasa Inggris di Kampung Inggris Pare). Jurnal Administrasi Bisnis. 58(2): 197-205.
Anwar, I. 2015. Pengaruh harga dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian “bunchbead Kota Malang”. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen. 4(12).
Assael H. 1992. Consumer behavior and marketing action. PWS-KENT Publishing Company. Boston, US.
Bhatia, M. & Jain, A. 2013. Green marketing: A study of consumer perception and preferences in India. Electronic Green Journal. 1(36). Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/5mc39217.
Byrne, M. 2003. Understanding consumer preferences across environmental marketing mix variations. OIKOS PHD Summer Academy 2001. University of St. Gallen.
Dhuha, R.Y., Rofiaty, & Sunaryo. 2015. The effect of green marketing, corporate social responsibility on brand equity and costumer loyalty. European Journal of Business and Management. 7(34): 93-103.
Erinda, A., Kumadji, S., & Sunarti. 2016. Analisis faktor-faktor preferensi pelanggan dan pengaruhnya terhadap keputusan pembelian (Studi terhadap pelanggan McDonald’s di Indonesia dan Malaysia). Jurnal Administrasi Bisnis. 30(1): 87-95.
Faiza, A. 2012. Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku pembelian produk ramah lingkungan: Studi kasus pada konsumen Jakarta dan kota sekitarnya. Skripsi. Program Manajemen Esktensi, Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia, Salemba.
Hundal, B. S., & Kumar, V. 2015. Consumer perception towards green products: A factor analytic approach. Pacific Business Review International. 7(10): 1-7.
Huriartanto, A., Hamid, D. & Shanti, P. 2015. Pengaruh motivasi dan persepsi konsumen terhadap keputusan pembelian tiket pesawat (Survei pada konsumen terminal tiket Malang). Jurnal Administrasi Bisnis. 28(1): 158-165.
Joshi, Y., & Rahman, Z. 2015. Factors affecting green purchase behaviour and future research directions. International Strategic Management Review. 3:128-143.
Kong, W., Harun, A., Sulong, R., & Lily, J. 2014. The influence of consumers perception of green products on green purchase intention. International Journal of Asian Social Science. 4(8): 924-939.
Kotler, P., & Keller, K. L. 2013. Manajemen Pemasaran. Erlangga. Jakarta.
Kristian, D., & Widayanti, R. 2016. Pengaruh kualitas produk dan harga terhadap keputusan pembelian sepeda motor honda pada mahasiswa kampus 1 Universitas Kristen Krida Wacana. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Ukrida. 16(1): 45-58.
Matanasi, P. 2017. Detergen Pakaian Adalah Rinso. Tirto.id. 19 November 2017. Diakses dari https://tirto.id/detergen-pakaian-adalah-rinso-cz6r.
Mohr, L. A., Webb, D. J., & Harris, K. E. 2001. Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs. 35(1): 45-72.
Paramitha, T., & Aria, B. 2017. Mahal, Alasan Orang Tak Mau Beli Produk Ramah Lingkungan. Viva.co.id. Senin, 18 September 2017. Diakses dari https://www.viva.co.id/gaya-hidup/inspirasi-unik/957916-mahal-alasan-orang-tak-mau-beli-produk-ramah-lingkungan.
Patel., & Chugan. 2015. The influence of consumer perception towards green advertising on green purchase intention. International Journal of Entrepreneurship & Business Environment Perspectives. 4(3): 1865-1873.
Pirani, E., & Secondi, L. 2011. Eco-friendly attitudes: What European citizens say and what they do. International Journal of Environmental Research. 5(1): 67-84.
Polonsky, M. J. 1994. An introduction to green marketing. Electronic Green Journal. 1(2): 1-10.
Prasetya, E. G., Yulianto, E., & Sunarti. 2018. Pengaruh brand image terhadap keputusan pembelian (Survei pada mahasiswa fakultas ilmu administrasi bisnis program studi administrasi bisnis angkatan 2014 konsumen air mineral Aqua). Jurnal Administrasi Bisnis. 62(2): 214-221.
Prasetyo, A. Y., Fauzi, A., & Sanawiri, B.. 2018. Pengaruh persepsi terhadap keputusan pembelian (Survei pada mahasiswa S1 program studi ilmu administrasi bisnis angkatan 2014/2015, 2015/206, dan 2016/2017 fakultas Ilmu administrasi Universitas Brawijaya yang membeli dan menggunakan sepatu Converse). Jurnal Administrasi Bisnis. 61(3): 207:214.
Rini, A. S., Sukaatmadja, I. P. G., & Giantari, I. G. A. 2017. Pengaruh pengetahuan lingkungan dan kepedulian lingkungan terhadap sikap dan niat beli produk hijau “The Body Shop” di Kota Denpasar. E-Jurmal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. 6(1): 137-166.
Samarasinghe, R. 2012. The influence of cultural values and environmental attitudes on green consumer behaviour. International Journal of Behavioral Science. 7(1): 83-98.
Schiffman, L., & Kanuk, L. L. 2011. Perilaku konsumen. Indeks. Jakarta.
Sumarsono, & Giyatno, Y. 2012. Analisis sikap dan pengetahuan konsumen terhadap ecolabelling serta pengaruhnya pada keputusan pembelian produk ramah lingkungan. Performance Business & Management Journal. 15(1): 70-85.
Sumarwan, U. 2015. Perilaku konsumen: Teori dan penerapannya dalam pemasaran. Ghalia Indonesia. Bogor.
Straughan, R. D., & Roberts J. A. 1999. Environmental segmentation alternatives: A look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of Consumer Marketing. 16(6): 558-575.
Tan, C. N. L. T., Ojo, A. O., & Thurasamy, R. 2019. Determinants of green product buying decision among young consumers in Malaysia. Retrieved from https://doi.org/10.1108/YC-12-2018-0898.
Tjiptono, F. 2010. Marketing scales. Penerbit Andi. Yogyakarta.
Wardhani, W., Sumarwan, U., & Yuliati, L. N. 2015. Pengaruh persepsi dan preferensi konsumen terhadap keputusan pembelian hunian green product. Jurnal Managemen dan Organisasi. VI(1): 45-63.

Downloads

Published

2020-10-12

How to Cite

Wijaya, A., Wulandari, J., & Nugeraha, P. (2020). KAJIAN TENTANG KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK RAMAH LINGKUNGAN DALAM PERSPEKTIF THEORY OF PLANNED BEHAVIOR. Jurnal Sosial Humaniora, 11(2), 141–151. https://doi.org/10.30997/jsh.v11i2.2658

Issue

Section

Articles
Abstract viewed = 314 times